Oppiminen on leikin asia

Leikkiminen ei ole pelkästään hyväksi ihmiselle. Leikkiminen on myös kaikkein tehokkaimpia tapoja oppia. Tästä syystä onkin ihan älytöntä, että oppimiseen suhtaudutaan yleensä niin vakavasti.

Oppiminen on kahden asian funktio: altistuksen ja kiinnostuksen.

On aika hankalaa oppia, jos ei ole mitään opittavaa. Mutta jos kiinnostusta ei ole, ei oppi mene päähän vaikka nenällään seisoisi.

Leikkiminen on yksi parhaimpia tapoja suunnata huomio sinne, missä kiinnostus on suurimmillaan. Kuten Stuart Brown kirjoittaa, kaikkein tehokkaimpia tapoja ottaa hankala aihe haltuun on leikitellä sen kanssa. Tästä syystä esimerkiksi lapset oppivat käyttämään tietokoneita niin nopeasti aikuisiin verrattuna: he alkavat heti leikkiä värkillä, pelkäämättä että tekisivät jotain väärin.

Tutkimus kertoo, että leikkivät eläimet oppivat nopeammin toimimaan ympäristössään. Leikki myös lisää uusien hermosolujen kytkentöjen, synapsien, syntyä tunnesäätely- ja toiminnanohjausjärjestelmissä, jotka ovat keskeisiä oppimisen kannalta.

Leikkiessämme olemme yleensä uppoutuneet täysin tekemäämme asiaan ja näin huomio pysyy tehokkaasti yllä. Tämän seurauksena muistamme asioita paremmin. Samaten opittavat asiat kytkeytyvät leikin kautta rikkaampiin asiayhteyksiin kuin sanalistoja pänttäämällä.

Leikki myös mahdollistaa monenlaisten uusien asioiden kokeilemisen. Tätä kautta saamme koko ajan paremmin selville, missä oma sydän sykkii vapaimpana – siis missä koemme suurimpia flow-kokemuksia. Leikkiessämme voimme hölmöillä vapaasti ja kokeilla erilaisia uusia vaihtoehtoja, ja näin oppia tehokkaasti uudenlaisia tapoja toimia ja ajatella.

Taitava oppiminen ei onnistu otsa kurtussa. Oppiminen on leikin asia.

4 thoughts on “Oppiminen on leikin asia

  1. Kiitos Lauri kirjoituksesta! Näin minäkin ajattelen ja niin moni tutkimus esimerkiksi psykologian, ja kasvatustieteen alueelta tukee näitä ajatuksia.

    Leikki tai leikillisyys voisivatkin olla mielestäni vahvemmin esillä myös koulussa. Ajattelen samoin, että leikki tai leikillisyys on mitä suuremmassa määrin asenne ja mielen tila, joka värittää tekemistä.

    Kouluun yhdistettynä leikki ei mielestäni tarkoittaisi kuitenkaan sitä, että kaikilla pitäisi olla pelkästään kivaa. Kyllä leikkiin liittyy turhautumistakin, tai älyllisiä ponnisteluja, jotka eivät koko ajan tuota pelkästään iloa, vaikka se pääosin sitä olisikin. Ja tosiaan, leikissä ja pelissähän on aina hyväksyttävää myös epäonnistua, ja ne tarjoavat rajattomasti mahdollisuuksia uusiin yrityksiin.

  2. Päivitysilmoitus: Games | Pearltrees

  3. Päivitysilmoitus: Future | Pearltrees

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s