Lightneerin ensimmäinen oppimispeli käsittelee hiukkasfysiikkaa

Julkistimme maanantaina San Diegon GSV Summitissa oppimispelistudiomme Lightneerin ensimmäisen oppimispelin. Se on hiukkasfysiikkapeli BIG BANG, jonka kehittämisessä on mukana asiantuntijoita mm. CERN:istä, Harvardista ja Helsingin yliopistosta.

Äkkiseltään voisi ajatella, että hiukkasfysiikkaa on vaikeaa puristaa pelin muotoon. Mutta käytännössä peliä kehittäessä on käynyt ilmi, että hiukkasfysiikan maailma atomifuusioineen ja maailmankaikkeuden historioineen tarjoaa aivan huikean perustan mukaansa tempaavalle pelille.

Aloitimme pelin tuotannon tammikuussa, ja nyt olemme jo päässeet tekemään ensimmäisiä pelitestauksia. Huikeinta on nähdä kun esimerkiksi omat 4- ja 7-vuotiaat poikani pelaavat peliä silmät loistaen – ja oppivat samalla keräämään kvarkkeja, rakentamaan protoneita ja tunnistamaan atomeita.

Tavoitteenamme on alusta asti ollut tehdä oppimispelejä, jotka pystyvät kilpailemaan mukaansatempaavuudessaan parhaiden pelien kanssa. Kun näen, miten lapset innostuvat pelistä olen aivan varma siitä, että maailman taitavimmista pelisuunnittelijoista koostuva huipputiimimme tekee tästä huikean pelin.

Pelit tarjoavat oppimiselle aivan loistavan alustan. Ihminen, joka ei välttämättä ole pätkääkään kiinnostunut fysiikasta saattaa kuitenkin innostua hauskasta pelistä. Ja sitten kun fysiikan tunnilla eteen pamahtaa periodinen alkuainetaulukko tai kimppu kvarkkeja ja protoneita, ne ovatkin tuttuja – ja hauskoja!

Oppimispelit voivat mullistaa ennennäkemättömässä mittakaavassa sen, miten opimme. San Diegon tapahtumassa digimaailman kärkivaikuttajat Bill Gatesista huippuarkkitehti Frank Gehryyn korostivat, että lahjakkuus on tasaisesti jakaantunut maantieteellisesti – mutta mahdollisuudet eivät ole.

Uuden ajan digioppiminen tuo mahdollisuuden laittaa oma lahjakkuus likoon joka ikiseen maailman kolkkaan. Ratkaisuja on jo nyt lukemattomia, ja pelit tulevat varmasti olemaan merkittävässä roolissa uuden ajan oppimisessa.

San Diegossa näin, mitä kaikkea oppimisen pioneerit rakentavat juuri nyt. Näkemäni pohjalta olen vakuuttunut, että olemme aivan uuden ajan oppimisen vallankumouksen kynnyksellä. Ei mene kuin hetki, kun uusi oppiminen on joka ikisen maailman ihmisen hyppysissä niin, että jokainen voi oppia omaan tahtiinsa, omien vahvuuksiensa mukaan.

Meidän pitää tuoda yksilöllinen oppiminen kaikkien ulottuville.

Se on joka ikisen ihmisen perustavanlaatuinen oikeus.

Jos haluat viimeisimmät Lightneerin kuulumiset suoraan sähköpostiisi, tilaa uutiskirjeemme täältä.

3 thoughts on “Lightneerin ensimmäinen oppimispeli käsittelee hiukkasfysiikkaa

  1. Kuten pääministerimmekin niin olen itsekin huolissani luonnontieteiden ja matematiikan vähäisestä kiinnostuksesta aikalaisiemme keskuudessa – nuortenkin. Olen myös ihmeissäni, sillä näinä aikoinahan jokaisen pitäisi ymmärtää, että nämä alat, jos mitkä ovat nyt välttämättömintä yleissivistystä maailmamme muutumisen ymmärtämisen perustaksi.
    Siis HURRAA kaikile yrityksille lisätä ko. sivistystä. Kiinostavat opetuspelit ovat siihen loistava väline!!!

  2. Päivitysilmoitus: Oppiminen satavuotiaassa Suomessa | Kulttuuri- ja ict-poimintoja

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s