Lightneer ja oppimisen tulevaisuus

Viikonloppuna luin jutun amerikkalaisesta koulutytöstä, joka oli vastannut standardoituun kokeeseen väärin. Kokeessa oli kysytty, mikä on suurin kolmella numerolla ilmaistava luku. Koska tyttö ei ollut vastannut ”999”, opettaja hylkäsi vastauksen. Vasta pitkällisen oikeusprosessin jälkeen – tervetuloa Amerikkaan! – opettaja suostui hyväksymään tytön vastauksen oikeana. Yhdeksän potensiin yhdeksän potensiin yhdeksän kun oli ”väärin” siksi, ettei luokalle oltu vielä opetettu potenssilaskua.

Olemme merkittävien oppimisen ja opettamisen murroksen äärellä. Maailman muutosnopeus pakottaa koulut ja koulutuksen muuttumaan, usein nopeammin kuin mikä tuntuu mukavalta tai tarkoituksenmukaiselta. Juuri kun tabletteihin on ehditty nippa nappa tottua, rynnistävät luokkahuoneisiin, sanotaanko vaikka virtuaalilasit. Yritä siinä sitten pysyä vauhdissa mukana.

Digitaalisuus ja uudet oppimismenetelmät tarjoavat sekä haasteita että uusia ratkaisuja. Suomi on oppimisen muutoksessa globaali suunnannäyttäjä. Uudet avaukset perusopetuksen opetussuunnitelmasta Scoolin tyyppisiin globaaleihin tienraivaajiin toimivat uuden ajan oppimisen majakoina maailmalle.

Uskon, että oppimispelit ovat yksi merkittävimmistä uuden ajan oppimisen mahdollistajista. Ensinnäkin, oppiminen on yksi huikeimmista inhimillisistä kokemuksista. Ja toisekseen, jokainen hyvin suunniteltu peli on itsessään oppimiskokemus. Jos peli rakennetaan oppimistavoitteista käsin, on peleillä mahdollista oppia aivan huikeita asioita.

Kirkkaimmillaan olen nähnyt oppimispelien vaikutuksen Dragonboxin ja Fun Englishin tyyppisten huippujen kohdalla. Kolmevuotias poikani oppi Dragonboxilla ratkomaan yhtälöitä. Fun English on puolestaan opettanut koko lapsikatraallemme englannin kielen perussanaston.

Viime vuonna oppiminen ja oppimispelit tempaisivat mukaansa. Ideoituani kesän mittaan uusia oppimismenetelmiä yhdessä Lauri Konttorin, Niklas Hedin ja Peter Vesterbackan kanssa perustimme viime syksynä uuden oppimispelistudio Lightneerin.

Syksyllä tiimiimme liittyivät myös huikeat pelisuunnittelija Ilari Kaarnakari, pääkoodaaja Alberto Alonso ja markkinointisuperstara Marja Konttinen. Tammikuun alussa ensimmäinen peli siirtyi tuotantoon. Jos kaikki menee hyvin, peli julkaistaan vielä tämän vuoden puolella.

Olemme isojen oppimisalan murrosten edessä. Oppimispelit voivat olla merkittävä muutosvoima oppimisen tulevaisuudelle. Kuvittele maailma, jossa ihmiset oppivat päivittäin uusia asioita hiukkasfysiikasta uusiin kieliin, historiasta vaikkapa koodaamiseen – mutta niin, että oppiminen on yhtä hauskaa ja mukaansatempaavaa kuin vaikkapa Clash Royalen pelaaminen. Olen aivan varma, että tämä yhtälö on ratkaistavissa.

Maailmassa on jo valtavan monta uutta pelintekijää, jotka ovat ratkaisun jäljillä. Olen hurjan innoissani, että voin ajatella meidän Lightneerilla olevan yksi näistä pioneereista. Lopputuloksen tietää vain jälkikäteen, mutta tällaiselle matkalle lähdöstä ei olisi voinut kieltäytyä. Fiilis on vähän kuin olisimme pyyhältämässä USS Enterprisen komentokannella kohti tuiki tuntemattomia galakseja.

Suomi voi toimia uuden ajan oppimisen ainutlaatuisena suunnannäyttäjänä. Missään muualla maailmassa kun ei löydy sellaista osaamista sekä pelialalla että oppimisessa kuin täällä Pohjolassa.

One thought on “Lightneer ja oppimisen tulevaisuus

  1. Hei vaan! Järjestämme suosittuja Erasmus+ benchmarking-kursseja eurooppalaisille opettajille ja rehtoreille pääkaupunkiseudulla. Huhtikuussa 2016 kolmelle Euneos Oy:n järjestämälle kurssille osallistui noin 150 henkeä. Myös pelioppiminen oli esillä. Yhdellä kurssilla sitä esitteli Mikael Uusi-Mäkelä ja kahdella kurssilla Fun Academyn edustajat.
    Samoihin aikoihin Euneos Oy toteutti Barcelonassa nimenomaan pelioppimiseen keskittyvän kurssin, jossa kouluttajana olivat Martin Sillaots Tallinnasta sekä paikalliset kouluttajat.
    Olemme aiemmin tarjonneet Smartfeet/Lentävä Liitutaulu -yritykselle mahdollisuuden esiintyä, hankkia pilottikouluja ja toteuttaa Erasmus + -kurssi yhdessä Euneoksen kanssa. Erasmus+ -kursseja Euneos Oy on järjestänyt vuodesta 2014. Sitä ennen järjestimme vuodesta 2006 alkaen Comenius 2-kursseja.
    Best Practices Benchmarking -yleiskurssin lisäksi tarjoamme Euroopan kouluille erkoiskurssia Benchmarking Learning with Serious Games vuoden 2017 huhtikuussa.
    Olemme suunnitelleet sen yhteistyössä Vantaan kaupungin opetussuunnittelijan Tuomas Harviaisen kanssa. Tarkoitus on toteuttaa se esitysten, työpajojen sekä koulu- että työpaikkavierailujen merkeissä. Työpaikat, jotka kurssin osallistujia kiinnostavat, ovat luonnollisestl pelifirmat.
    Kysyisin nyt, onko Lightneer mahdollisesti kiinnostunut olemaan mukana kurssin toteuttamisessa. Mitä voisimme tarjota teille? Ensinnäkin, mahdollisuutta esitellä tuotteitanne Tikkurilan lukiolla iltapäivätyöpajassa. Toiseksi, tarjota teille verkottumismahdollisuutta eurooppalaisten koulujen kanssa. Siihen liittyen toivoisimme, että kurssin osallistujat voisivat tutustua Lightneerin työskentelyyn paikan päällä yrityksen toimitiloissa.
    Erasmus+ -kurssien toteutuminen riippuu aina siitä, saavatko koulut myönteisiä rahoituspäätöksiä kansallisilta toimistoiltaan. Päätökset tulevat parastaikaa, ja Euneos tekee parhaillaan kovaa markkinointityötä saadakseen riittävästi osallistujia kaikille tarjoamillemme kursseille. Benchmarking-kursseille meidän ei ole vaikea saada osallistujia. Myös syksyn 2016 kolmesta benchmarking-kurssista on kaksi jo täyteen buukattuja.
    Muuten, suomalaiset koulut eivät voi saada tukea Suomessa järjestettäville kursseille, ainoastaan ulkomaiset.
    Odotan innolla vastaustanne osoitteeseen ilpo.halonen@euneos.fi. Toivon tietysti, että se on myönteinen ja että voimme jatkaa keskustelua yhteisymmärryksessä.

    Iloisesti moi,

    🙂 ilpo
    Ilpo Halonen
    Euneos oy
    http://www.euneoscourses.eu
    http://www.benchmarkingcourse.eu

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s