Datasumu ja ajattelunhallinta

Ihmisen aivot eivät ole juuri muuttuneet viimeisten vuosituhansien aikana. Se, mihin aivoja käytetään on kuitenkin muuttunut radikaalisti aivan viime vuosikymmeninä. Nykyaikainen työ ei koostu tuntikausia kestävistä kyntötöistä, päiviin venyvistä mammutinkaatoreissuista puhumattakaan.

Nykytyötä sävyttää sen sijaan valtava määrä sälää: päivät koostuvat pikkiriikkisistä tehtäväatomeista, joista jokainen yrittää vaatia täyden huomiosi. Päivää pilkkovat sähköpostit, puhelut, tekstiviestit, pikaviestit, yllättävät paniikkitilanteet ja tämän tästä ovensuussa nuokkuvat keskittymisesi varastavat kollegat kysymyksineen ja kommentteineen.

Nykytyötä sumentaa datasumu.

Ihmisen tietoista ajattelua rajoittaa seitsemän yksikön kokoinen työmuisti. Mitä vähemmän käytössäsi on työmuistin yksiköitä, huomiokanavia, sitä hankalampaa on keskittyä tietoisesti käsillä oleviin asioihin. Voit verrata ilmiötä jonglöörin pallotteluun: yksi pallo ei tuota ongelmia, ja kaksikin pysyy ilmassa helposti. Mutta jos ilmassa pitää pyörittää seitsemää palloa kerrallaan, voi koitos muodostua jo melkoisen konstikkaaksi.

Jos kaikki huomiokanavat on varattu, ei tietoinen toiminta ole mahdollista. Jos kännykkä soi joka toinen minuutti, sähköposti sanoo tämän tästä plim, joulukiireet stressaavat, kotona odottava putkiremontti pälkähtää päähän joka toinen minuutti, kadulla porataan asfalttia ja näsäviisas kollega ilmestyy ovensuuhun puolen tunnin välein, ei kestä aikaakaan, ennen kuin seinät kaatuvat päälle.

Jos työmuistisi menee tukkoon, on tuloksena useimmiten yksi kahdesta vaihtoehdosta. Joko jäädyt kuin jänis etuvaloissa. Enimmillään huulien välistä pihahtaa hiljainen “mä en enää jaksa”. Toinen vaihtoehto on suuttuminen: ”nyt riittää!” Suuttuessasi aktivoit aivosi limbisen järjestelmän, joka huolehtii alkukantaisimmista toiminnoistasi. Tuloksena on taistele tai pakene -reaktio, joka laittaa prioriteetit äkkiä uusiksi. Mekanismi on vanhaa evolutiivista perua: jos pitää tehdä äkkiä päätös siitä, mätkäisetkö nuijallasi edessä virnistävää sapelihammastiikeriä, vai säntäätkö pää kolmantena jalkana pakoon, ei vielä hetki sitten stressikierroksia nostanut vuotava luolan katto enää vaivaa päätäsi.

Valtava osa työperäisestä stressistä aiheutuu työmuistin jatkuvasta kuormittumisesta. Mitä useammin hoitamattomat työtehtävät ja kodin askareet pälkähtävät päähäsi, sitä vähemmän pystyt keskittymään tietoisesti käsillä olevaan asiaan. Kaiken kukkuraksi aivot ovat surkea apparaatti hoidettavien tehtävien muistamisessa. Aivosi toimivat yötä päivää herkeämättä. Synapsien syövereistä on koko lailla hankalaa kaivaa esiin staattista informaatiota, kuten hoidettavia tehtäviä. Tässä kohtaa pilkahtaa kuitenkin valoa pilven takaa: työperäisen stressin määrää voi nimittäin vähentää merkittävästi hyvin yksinkertaisella konstilla. Menetelmän nimi on ajattelunhallinta.

Ajattelunhallinnassa hoitamattomat tehtävät ulkoistetaan tehtävänhallintajärjestelmään ja järjestetään niin, että järjestelmää on helppoa ja hauskaa käyttää. Voit tutustua ajattelunhallintaan tästä blogitekstistä. Lisää tietoa löydät Filosofian Akatemian Ajattelunhallinnan oppaasta, jonka voit ladata maksutta täältä.

8 thoughts on “Datasumu ja ajattelunhallinta

  1. Päivitysilmoitus: Pieniä ajatuksia kesää kohden | Ajattelun ammattilainen

  2. Olen aika ajoin koettanut kirjata ylös tehtäviä, mutta useimmiten se innostus on hiipunut melko nopeasti. Selvää tarvetta on kuitenkin ollut.

    Tutkailin ajattelunhallinnan opasta, ja päätin kokeilla. Kirjasin hatusta vedellen tehtäviä, ja tulos selkeytti kuvaa aika lailla: Yhdeksän kymmenestä tehtävästä on projekteja. Useimmat projektit näyttävät vaativan ulkopuolisten toimintaa.
    Ilmankos aikaa kuluu turhaan, kun en ole saanut projektien päästä kiinni ja aloitettua, ja joka homma tuntuu liian isolta palalta.

    Nyt olen selvästi saanut karsittua tyhjäkäyntiä pois, ja voin hyvällä omallatunnolla todeta päivän päättyneeksi ja pitää vapaapäiviä. On totta, että jatkuvasti mieleen nousevat hommat vievät aika lailla voimia päivän mittaan, ja se loppuu ja mieli rauhoittuu, kun ne kaikki on kirjattu ylös ja useimmille on jotakin jo tehty.
    Jäljelle jää vain kokemuksen mukanaan tuoma tieto siitä, että omaa työsaavutustaan ei ole syytä yliarvioida, jonkinlainen universumin kitka kyllä pitää huolta siitä että tavoitteisiin on vaikea päästä. Sopivalla kitkakertoimella laskien pysyy aikataulussa. Jos jää aikaa, hyvä, tekeepi sitten enemmän tai pitääpi vapaata.

    Luultavasti rauhallisin kesä aikoihin, ja se on paljon sanottu kun on maatila ja palkkatyö sen päälle, ja meinaan saada pidettyä vielä lomaakin. Taidan piruuttani tehdä siitä oman projektin…

  3. Hei!

    Suosittelin ajattelunhallintaopasta äidilleni, joka lähestyy eläkeikää. Töissä on hirveä kiire ja joka päivä hommat menevät ylitöiksi. Olin aiemmin lukenut ajattelunhallintaoppaasta juuri tämän blogin kautta ja samalla innostuin järjestämään toimeni ja projektini järjestykseen. Vielä on vaikea sanoa hyötyjä, mutta kaiken tekemisen järjestettyäni mieli on levollinen. Samalla tuli polte tehdä huomisen asioita, vaikka ne ovatkin järkevämpi tehdä vasta huomenna. Kiitos.

  4. Olli, Nimetön,

    Kiitos palautteestanne! Mukava kuulla, että oppaasta on ollut hyötyä. Kertokaa ihmeessä tuonnempana, miten menetelmät toimivat myös pidemmällä tähtäimellä.

  5. Moi,
    olen nyt kaksi viikkoa harjoitellut ajatusteni järjestelyä ja tulokset ovat lupaavia. Pääasiassa olen vain listannut tehtävät asiat ja nostanut niistä aina tämän päivän työt tehtäväksi ja tehnyt ne. Projektien luominen on vielä tekemättä, mutta homma toimii vaillinaisenakin. Ja parasta päivässä on merkata työ tehdyksi!

  6. Päivitysilmoitus: Voiko (sähköposti)viestintää olla liikaa? « Onnistuneen viestinnän jäljillä*

  7. Päivitysilmoitus: Voiko (sähköposti)viestintää olla liikaa? | Onnistuneen viestinnän jäljillä*

  8. Päivitysilmoitus: Miksi en käytä enää to do-listaa | Viisas pääsee vähemmällä

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s