Tekoälyn pikaopas: Näin käytät tekoälyä tietotyössä

Tekoälyratkaisut kehittyvät tällä hetkellä ällistyttävällä nopeudella. Uusia ratkaisuja julkistetaan jatkuvasti ja myös olemassa olevia ratkaisuja päivitetään hurjaa vauhtia. Tätä kirjoitettaessa esimerkiksi ChatGPT:n kehittäjä OpenAI on aivan hiljattain julkistanut ChatGPT:n monisyötteisen (eng. multimodal) version. Toisin sanoen, jo hyvin pian ChatGPT pystyy luultavasti tulkitsemaan tekstin lisäksi myös kuva- ja äänisyötteitä. Samaten OpenAI on julkistanut myös uuden Dall-E 3 -kuvatekoälyn ja jos sen todellisuus vastaa nyt esiteltyjä demovideoita, on hyvin todennäköistä, että Dall-E 3 syrjäyttää pian Midjourneyn kuvanluontipalveluiden johtopaikalta.

Ylivoimaisesti tekoälykenttää dominoivan OpenAI:n ohella myös Google on kehittänyt omaa kielimallitekoälyään Bardia eteenpäin, ja vaikka se ei vielä pärjääkään ChatGPT:lle, paranee sekin koko ajan. Microsoft on puolestaan kiiruhtamassa julkaisemaan Co-Pilot -ominaisuuden lähiaikoina laajasti Office-ohjelmistoihin, jolloin GPT-pohjainen teknologia tulee saumattomasti osaksi muun muassa Wordia, Exceliä ja PowerPointia. Samaten Facebook on myös ilmoittanut liittävänsä tekoälyn osaksi kaikkia palveluitaan. On siis täysin mahdollista, että nyt ilmestyneen Tekoälyn pikaoppaan seuraava versio ilmestyy jo aivan muutaman viikon kuluttua kun hiljattain julkistetut uutuusratkaisut tulevat saataville.

Mediassa esiintyy paljon tekoälyyn liittyvää pelottelua. Kaksi yleisintä lööppimagneettia ovat väitteet siitä, että tekoäly vie pian työt sekä siitä, että robotit valtaavat kohta maailman. Kumpikaan väite ei pidä paikkaansa. 

Ensinnäkin, vaikka automaatioteknologiat muokkaavat työskentelytapoja, ne korvaavat ani harvoin ihmisen kokonaan. Professori James Bessenin 2016 julkaistussa paperissa esitetään, että vuoden 1950 USA:n väestönlaskennassa tunnistetuista työpaikoista vain yksi on korvattu täysin automaatiolla: hissioperaattori.

Sen sijaan automaatioteknologia muuttaa työn tekemisen tapaa, ja tässä näemme jo nyt radikaaleimmat muutokset. Berkeley-professori Jacob Steinhardtin mukaan on mahdollista, että GPT-johdannaiset tekoälyratkaisut auttavat ihmisiä tekemään jopa 9 miljoonaa henkilötyövuotta vuodessa vuoteen 2030 mennessä. Tuottavuusloikkia ei kuitenkaan tarvitse odottaa ensi vuosikymmenelle. Harvardin ja Boston Consulting Groupin mukaan konsulttien työn tuottavuus nousi soveltuvissa tehtävissä 17–43% kun käytössä oli GPT4-kielimalli. MIT:n, Microsoftin ja Githubin tutkimuksessa puolestaan kävi ilmi, että ohjelmoijat kirjoittivat koodia 55.8% nopeammin Github Co-Pilot -tekoälyn kanssa kuin ilman sitä.

Tässä on tekoälyn suurin mahdollisuus, ja tämä mahdollisuus ei ole tieteiskirjallisuutta vaan täyttä totta juuri nyt, esimerkiksi Tekoälyn pikaoppaassa kuvatuilla tekniikoilla. 

Toinen median viljelemä pelkokuva liittyy koneiden vallankumoukseen. Tekoälykirjallisuudessa puhutaan kolmesta erilaisesta tekoälystä: kapeasta tekoälystä (eng. artificial narrow intelligence, ANI), yleisestä tekoälystä (eng. artificial general intelligence, AGI) sekä supertekoälystä (eng. artificial superintelligence, ASI). 

Kaikki tällä hetkellä käytössä olevat tekoälyratkaisut ovat kapeita tekoälyratkaisuja. Toisin sanoen, ne toimivat ainoastaan niille määritellyssä tehtäväkentässä, ja mikä keskeisintä, ne eivät kykene itsenäiseen päätöksentekemiseen. Vaikka ChatGPT vaikuttaa keskusteluissa usein aavemaisen inhimilliseltä, se ei tee yhtikäs mitään ellei siltä sitä erikseen pyydä. Täläl hetkellä siis kaikki AGI- ja ASI-ratkaisut ovat yhä puhdasta tieteiskirjallisuutta ja voivat olla sitä pitkään.

Toki huomioiden nykyisen teknologian kehityksen on myös mahdollista, että esimerkiksi AGI-ratkaisuja alkaa ilmestyä hyvinkin pian. Tästä syystä on erityisen tärkeää, että tekoälyn kehitystä säännellään riittävän älykkäästi mutta kuitenkin niin, että sen kehitystä ei pysäytetä etenkään niissä paikoissa, joissa tekoälyä pyritään kehittämään eettisesti. Jos AGI- tai ASI-ratkaisut ovat ylipäätään mahdollisia, ne tullaan jossain vaiheessa toteuttamaan. Olennainen kysymys on, toteuttaako ne ainakin toistaiseksi hyvin eettisesti toiminut OpenAI vai esimerkiksi pimeässä verkossa toimivat kyberrikolliset. Tässä keskeistä on sääntely, eettisten reunaehtojen kirkastaminen ja tekoälyn hallittu mutta riittävän nopea kehittäminen etenkin eettisen vastuun kantavien toimijoiden toimesta.

Supertekoälyt ovat ainakin toistaiseksi ihan puhdasta tieteisfiktiota. Generatiiviset tekoälyt sen sijaan ovat täällä, ja ne voivat auttaa meitä jo tänään tekemään työstämme monin verroin tehokkaampaa. Keskeisin huomio tässä on se, että mikään ei pakota sinua ulkoistamaan työtäsi tekoälylle – mutta voit ulkoistaa sille jo nyt monia sellaisia tehtäviä, joita et joko halua tai osaa tehdä. Vaikka olen itse ChatGPT-tehokäyttäjä, en ole käyttänyt tämän tekstin laatimiseen tekoälyä millään tavalla siksi, että nautin itse kirjoitustyöstä niin paljon. Minulla ei sen sijaan ole kummoisiakaan kuvittajankykyjä, ja siksi on valtavan innostavaa, että Tekoälyn pikaoppaan kuvituksesta on vastannut huikea Midjourney.

Generatiivinen tekoäly tarjoaa meille ennen kaikkea aivan huikean mahdollisuuden keskittyä työssämme juuri niihin tehtäviin, joista nautimme ja joissa olemme taitavia. Tulevaisuuden työ voikin hyvin olla innostavaa työtä, jossa ihminen ja tekoäly työskentelevät saumattomasti yhdessä.

Ja tämä tulevaisuus on täällä nyt.

Teksti on ote 1.10. ilmestyneestä oppaasta Tekoälyn pikaopas – Näin käytät tekoälyä tietotyössä. Opasta päivitetään taajaan sitä mukaa kun uusia tekoälyratkaisuja ilmestyy. Lataa maksuton opas täältä.

1 thoughts on “Tekoälyn pikaopas: Näin käytät tekoälyä tietotyössä

  1. Hei!
    Juuri näin olen korkeakouluopettajana uuden mahdollisuuden sisäistänyt. Ammattikorkeakoulussa ei laadita esseitä juurikaan. Hieman olen USA:n uutisointia seurannut, että yliopistoissa se on joko/tai ja uskaltaako jne. Amkissa oppiminen on vuorovaikutusta, ohjattua ja prosessissa oppimista. Opinnäytetöitä ei esim. voi tehdä ilman jokaisen vaiheen ohjausta. Mieluusti luen oppaasta, miten voisin opettajana tekoälyä hyödyntää, oppimisen innoittajana. Kun on oman alansa asiantuntija ja pedagogi, ei sitä osaamista ohjelmistot tietenkään kumoa, osin korvaa, se selvä:)
    t. Kirsi Lindlöf

Jätä kommentti