Terve mieli terveessä ruumiissa

Ajatus kulkee, kun pääkoppa pelaa hyvin. Ja pään toiminta taas nojaa pitkälti muun kropan hyvinvointiin. Ajattelun ammattilainen ottaakin antiikin Kreikan ja Rooman älymystön ohjenuoran tosissaan: mens sana in corpore sano – terve mieli terveessä ruumiissa.

Nykyaikana yksi merkittävimpiä elämänlaadun heikentäjiä on nähdäkseni heikkolaatuinen ja yksipuolinen ravinto. Teollinen ruoantuotanto on syössyt ihmiset kuluttamaan valtavan määrän tyhjiä kaloreita ja samalla tankkaamaan kroppansa täyteen toinen toistaan mielikuvituksellisempia kemikaaleja, jotka laittavat muun muassa aineenvaihdunnalle, immuunijärjestelmälle ja aivotoiminnalle kapuloita rattaisiin.

Vaikka tiedämmekin jo yhtä sun toista ruoka-ainekemiasta ja ihmisen ruoansulatuksesta, sisältyy teollisiin ruoanvalmistusprosesseihin lähes väistämättä sellaisia piilomuuttujia, joita emme vielä osaa tieteellisesti tunnistaa. Toisaalta new age -gurut hehkuttavat toinen toistaan villimpiä sademetsädieettejä, jotka parantavat syövän ja keittävät kahvitkin päälle.

Tieteellisen tutkimuksen ja new age -hörhöilyn ristitulessa onkin mielestäni terveellisintä kokeilla uusia juttuja avoimin mielin, jotta saat selville, mikä toimii juuri sinun kohdallasi. Jokainen ihminen on yksilö – myös ruokavalionsa puolesta. Seuraavassa esittelen seitsemän näppärää konstia, jotka ovat osoittautuneet omien kokeiluideni ja lukemani perusteella merkittäviksi hyvinvoinnin edesauttajiksi.

1. Syö puhtaasti

Puhtaasti syöminen on nähdäkseni toimivan ruokavalion ydin. Se tarkoittaa sitä, että pyrit välttämään mahdollisuuksien mukaan prosessoituja ruokia. Tämä tarkoittaa esimerkiksi kaikkia eineksiä, mutta yllättäen myöskin esimerkiksi perinteistä valkoista sokeria tai suolaa sisältäviä ruokia.

Puhdas ruoka on luonnon omaa tuotantoa, johon kroppamme on ehtinyt mukautua kymmenien tuhansien vuosien evoluution kautta. Teolliset prosessit puolestaan muuntavat ruokaa monin sellaisin tavoin, joista emme vielä tiedä paljoakaan, saatikka sitten että kroppamme olisi ehtinyt muunneltuun ruokaan mukautua. Tämä ei siis tarkoita, että kaikki prosessoitu ruoka olisi automaattisesti pahasta. Mutta jos haluat syöttää kropallesi mittatilaustyönä räätälöityä sapuskaa, ovat luonnon antimet varmempi satsaus.

Puhtaan ruoan syöminen ei tarkoita herkuttelusta luopumista. Prosessoidun ruoan sijaan voit herkutella hedelmillä, vihanneksilla, viljatuotteilla, munilla, marjoilla, kalalla, äyriäisillä ja muilla luonnon omilla antimilla. Puhtaasti syöminen ei tarkoita suinkaan rehudieettiä – monet herkkuateriat voi valmistaa ihan vanhaan malliin puhtaastakin ruoasta, kunhan katsot, että ainekset ovat tuoreita, ja mieluusti luomua.

2. Lisää hyvää ruokaa

Jokainen dieettejä kokeillut tietää, ettei loputon ruokaneuroosi johda kuin mahanpuruihin. Helppo konsti ruokavalion siistimiseksi onkin syömisestä stressaamisen sijaan keskittyä lisäämään ruokavalioon tiettävästi hyviä ja laadukkaita ruoka-aineksia.

Lisäämisen periaate toimii pitkälti samalla tavoin kuin positiivinen ajattelu. Sen sijaan, että tuhlaisit päiväsi tuijotellen sitä, mikä ei toimi, satsaatkin toimiviin ratkaisuihin. Kehnot valinnat karsiutuvat pian pois itsestään. Näin et joudu sitoutumaan ihmedieettiin tai kieltämään itseltäsi vaikkapa hiilihydraattien tai suklaan syöntiä. Syöt sen, minkä syöt – mutta pyrit aktiivisesti lisäämään ruokavalioosi oikeasti hyviä ruokia. Vatsalaukun tilavuus kun on kuitenkin rajallinen.

Lisääminen tarkoittaa sitä, että satsaat ruokavaliossasi sellaisiin ruokiin, jotka edesauttavat oikeasti hyvinvointiasi. Tämän kirjoituksen lopusta löydät listan, jolta voit poimia mieleisiäsi ruoka-aineita kokeiluun. Huonovointisuutta aiheuttavat rasva- ja sokeripommit karsiutuvat luonnonvalinnan kautta käytössä pois, kun oikeasti maukkaat ja terveelliset ruoat löytävät tiensä ruokavalioosi.

3. Panosta laatuun

Myös syömisen suhteen kannattaa panostaa laatuun. Ei siis kannata ostaa sitä halvinta makkaraa, vaan ennemminkin satsata tuoreisiin ja laadukkaisiin raaka-aineisiin. Yleisesti ottaen oma kokemukseni puoltaa luomutuotteiden käyttöä. Tietääkseni ei-luomulaatuisen ruoan torjunta-ainejäämistä on jo jonkin verran näyttöä.

Merkittävin luomun puoltaja on mielestäni kuitenkin maku. Esimerkiksi luomuhedelmä maistuu huomattavasti tavistoveriaan mehukkaammalta ja raikkaammalta. Kokeile verrata esimerkiksi marketin limettiä luomulimeen. On ihme, jos et huomaa eroa.

4. Pidä monipuolinen valikoima ruoka-aineita käsillä

Kuinka monta erilaista ruoka-ainetta syöt viikon aikana? Aika moni suomalainen pärjäilee liha-peruna-maito -ruokavaliolla. Kroppasi tarvitsee kuitenkin proteiinin ja hiilihydraatin ohella kaikenlaista muutakin pientä sälää c-vitamiinista sinkkiin, betakaroteenista kolekalsiferoliin. Tästä syystä kannattaakin pitää käsillä mahdollisimman monipuolisesti erilaisia ruoka-aineita.

Olen kuullut väitteen siitä, että esimerkiksi makeanhimo saattaa itse asiassa johtua hivenaineiden puutostilasta. Oma kokemukseni puoltaa tätä näkemystä vahvasti. Kun kroppasi alkaa sen sijaan saada vihiä uudesta ruokavaliostasi, alkavat mielitekosi ohjata syömistäsi koko lailla automaattisesti oikeaan suuntaan. Kun tekee mieli persiljaa, kannattaa syödä persiljaa. Ja jos kookosrasvassa paistetut suolamantelit taas tekevät kauppansa, anna palaa. Myös rasva ja suola ovat tärkeitä ravinteita – olennaista on saada niitä oikea määrä.

5. Kokeile uusia juttuja

Ruokavaliota saa rakennettua monipuolisemmaksi kokeilemalla rohkeasti uusia ruoka-aineita. Usein kaupasta lähtee mukaan se HK:n sininen, kevytmaito ja peruna. Jo lähikaupan kasvishyllystä löytyy kuitenkin kaikenlaista jännää bataatista erilaisiin chileihin, passionhedelmästä guavaan. Samaten kalatiskille on usein kannettu yhtä sun toista eksoottista merenelävää kirjolohen seuraksi.

Voit vaikkapa käydä systemaattisesti läpi lähikauppasi valikoimaa ja kokeilla, mikä istuu omaan pirtaasi. Jos ruokavalio koostuu lähinnä makkarasta ja maidosta, voin taata, että hivenainetarpeesi jäävät tyydyttämättä. Jos taas kaapissa on vain kaalia ja porkkanaa, nousee pizzanhimo pian niin ylitsepääsemättömäksi, että viherhörhöilyt unohtuvat siinä paikassa.

Kun lähikaupan valikoimat on testattu, voit suunnata kohti lähintä etnokauppaa tai luomukauppaa. Nykyään yhä useammasta kaupungista löytyy kaikenlaisia Aasia- ja Afrikkakauppoja. Ja esimerkiksi Ruohonjuuren ruokatarjonnan läpikäymiseen saa tarkkasilmäisempikin gastronautti käytettyä useamman kuukauden.

6. Syö sitä, mikä maistuu

Kun innostut kokeilemaan uusia juttuja, kannattaa pitää avoin mieli sen suhteen, mitä suuhun laittaa. Pitkässä juoksussa kroppasi tietää kuitenkin parhaiten. Jos jokin uusi ruoka ei vain ota maistuakseen, ei sitä kannata syödäkään. Kaikki ovat erilaisia, ja siksipä jokaisella on oma erityinen optimaalinen ruokavaliokin. Kukaan ei voi tulla julistamaan jonkun goji-marjan tai vehnänoraan ylimaallisuutta, jos ne eivät juuri sinulle istu.

Samaten jos patonki tai peruna saavat moottorisi hyrräämään, ei kumpikaan niistä liene muuten terveen ruokavalion osana pahasta. Avainsana hyvässä syömisessä on nähdäkseni monipuolisuus ja puhtaus. Sen, mitkä jutut sopivat juuri sinulle löydät vain kokeilemalla.

7. Ota rennosti

Ruokavalioremontista ei juuri ole hyötyä, jos se nostaa stressikertoimesi huippuunsa. Sen vuoksi kannattaakin aloittaa rauhallisesti, niin kuin minkä tahansa uuden taidon tai tavan hankkimisessa.

Poimi vaikka seuraavalta listalta kourallinen sellaisia ruoka-aineita, joita et normaalisti syö säännöllisesti. Koeta lisätä niitä parin viikon ajan säännölliseen ruokavalioosi. Valitse vaikkapa yksi aines kustakin seuraavasta kategoriasta: marjat, hedelmät, pähkinät, merenelävät, yrtit ja salaatit. Jos ne tuntuvat hyvältä, pidä niistä kiinni ja valitse muutama lisää. Jos lisäämisestä taas tulee kurja olo, anna ruoka-aineen olla. Näin löydät hiljalleen itsellesi sopivan tavan syödä. Tuloksena on pian terve mieli terveessä ruumiissa!

Lisää mielenkiintoista informaatiota löydät esimerkiksi Leo Babautan, Olli Postin, Juhana Harjun ja Christer Sundqvistin blogeista.

Lista tässä (suosi luomua, jos mahdollista):
mustikka, tyrni, vadelma, mustaherukka, mansikka, aronia, lakka, puolukka, banaani, omena, appelsiini, mandariini, sitruuna, lime, greippi, mango, guava, granaattiomena, hunajameloni, vesimeloni, cantaloupe-meloni, taateli, aprikoosi, persikka, cashew-pähkinä, parapähkinä, saksanpähkinä, macadamia-pähkinä, kuorellinen manteli, maapähkinä, tammenlehtisalaatti, lollo rosso, rucola, mizune, punasipuli, sipuli, valkosipuli, lohi, katkarapu, siika, kuha, kampela, kananmuna, spelttihiutale, kaurahiutale, ruishiutale, spelttijauho, ruisjauho, inkivääri, vihreä tee, valkoinen tee, rooibos-tee, yerba maté -tee, yrttijuomat (esim. Yogi Tea), nokkonen, voikukanlehdet, tuoreyrtit (basilika, oregano, rosmariini, salvia, korianteri, persilja, tilli), chilit, bataatti, lanttu, selleri, artisokka, kik-herne, valkoinen papu, ruskea papu, kookosmaito, kookoskerma, goji-marja, maca-jauhe, kaakaorouhe, spirulinalevä, vehnänoras, neitsytkookosöljy, neitsytoliiviöljy, kirnuvoi, vanilja, kaneli, kurkuma, curry, galanga, valkopippuri, mustapippuri, cayennepippuri, hunaja, vaahterasiirappi, raakaruokosokeri, vuorisuola

4 thoughts on “Terve mieli terveessä ruumiissa

  1. Pitikin käydä kiittämässä äijää noista pikaoppaista.

    Aamulla herätessä ajattelin, että kaivan jostain jätkän numeron ja soitan, kun nykyään on koko ajan niin flow päällä ja vapaa ja megaonnellinen olo – ja tajusin juuri et se johtuu pitkälti Ajattelunhallinnan oppaasta.

    Sen luettuani, muutama kuukaus sitten, olen alkanut kirjottaa KAIKEN ylös – kaikki uudet ideat, to do-listat, blogausideat.
    Tehokkuus, onnellisuus ja etenkin luovuus ja vapaudentunne nousee ihan eri luokkaan kun saa vapauttaa mielensä täysin kaikesta siitä.

    Siellä ne kaikki on varmassa tallessa, ja sieltä ne löytää sillon kun tarvii tai haluu tehdä vaikkapa uutta blogipostausta.
    Tosin useinmiten ei muistiinpanoihin tarvi edes turvautua, kun jo pelkästään se ylöskirjaaminen (ja superfood, heh) parantaa muistamista sen verran.
    Mutta olennaisinta onkin se vapauden, rauhan ja varmuuden tunne, ettei enää yhtään tarvi käyttää alitajuista ajatusenergiaa tärkeiden juttujen väkisinmuistamiseen.

    THANKS SO MUCH!
    Elämä on nyt tosi laiffii ja pelkkää sitä 24/7

    Täytyypä harkita noita koulutuksia..
    Ja markkinointiyhteistyö kiinnostaa!

  2. Olli,

    Kiitokset innostavasta kommentistasi! Upeaa kuulla, että oppaasta on ollut hyötyä. Ja kiitos vain itsellesi loistavista ruokavinkeistä, olen tässä kevään mittaan saanut hurjasti irti noista blogipostauksistasi.

    Kehitellään juttuja eteenpäin!

  3. Ruoka-aineista keskustellessa painotetaan usein kasviksia sekä niiden valintaa ja näin ollen unohdetaan lihanäkökulma. Fakta on, että ihmiset syövät paljon lihaa ja etenkin prosessoidussa muodossa. Kasvisten määrä ihmisten lautasella on kasvamassa jatkuvasti, mutta mielestäni tulisi keskittyä myös pohtimaan lihan jalostusasetta.

    Yksittäisenä ruoka-aineena haluaisin nostaa esiin marinoimattoman porsaan ulkofileen. Se on
    – Jalostamaton. Valitaan marinoimaton vaihtoehto, joten vältetään lisäaineita
    – Rasvaton, jos ostaa vain lihaa. Ymmärtääkseni osa ”huonoista yhdisteistä” sitoutuvat rasvaan, joten nyt niitä ei päädy omaan elimistöön. Jauhelihoissa rasvapitoisuus on 8-25%.
    – Edullinen. sika-nauta jauheliha maksaa 4,5-6e/kg, porsaan ulkofile 5-7e/kg ja naudan jauheliha 6-8e/kg. Hinnat ovat hiha-arvioita, mutta kuitenkin suuntaa antavia.
    -Monikäyttöinen. Soveltuu
    pihviksi, suikaleiksi, keitoksi, laatikoksi jne.

    Suosittelen kokeilemaan!

    P.S Allekirjoittaneella ei ole kytköksiä karjan- tai sikojenkasvattajiin. 🙂

  4. Lauri,

    Hyvä huomio. Nähdäkseni lihansyönnin pitäisi olla sinänsä ihan terveellistä, ainakin jos satsaa luomulihaan. Prosessoidut lihatuotteet ovat kylläkin käsitykseni mukaan sieltä ongelmallisimmasta päästä.

    Itse olen ollut erilaisilla painotuksilla ”kasvissyöjä” vuodesta 1998, joten se selittää lihan puutteen listoiltani. Laitoin tuon lainausmerkkeihin, kun syön itsekin kuitenkin mereneläviä: pari vuotta ilman kalaa osoitti aika kouriintuntuvasti, miten merkittävä vaikutus kalan sisältämillä omega-3 -rasvahapoilla on pään toimintaan ja mielialoihin.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s