Pasi ja Pena olivat kilpailevien puhekoulutusyritysten myyntitykkejä. Kerran myyntimiehet sattuivat peräjälkeen saman asiakkaan juttusille. Ensin oli Pasin vuoro. Yrityksen koulutuspäällikkö kuunteli Pasin myyntipuheen ja vilkuili tarjottuja koulutuksia.
“Meillä ei taida nyt keväällä olla tarvetta tällaiselle puhekoulutukselle”, ostajaehdokas sanoi. “Mutta löytyisiköhän teiltä jotain PowerPoint-kalvojen suunnitteluun liittyvää?” Pasi katsoi tilaisuutensa tulleen. Vaikka Pasin edustaman yrityksen ydinosaaminen liittyikin puhumiseen, kauppa on kauppa, myyntimies tuumasi. Hän aloitti pitkän ja vuolaan selostuksen siitä, miksi juuri he olisivat loistava PowerPoint-kouluttaja. Kalvot jättäisivät kaikki yleisöt ällistyksestä äimälleen. Asiakas lupasi soittaa takaisin ja Pasi poistui paikalta polleana.
Seuraavaksi oli Penan vuoro. Pena esitteli yrityksensä tarjonnan ja asiakas toisti Pasille esittämänsä kysymyksen. Pena mietti hetken aikaa ja totesi sitten: “Meillä ei valitettavasti ole osaamista tekniikkapuolella. Olemme keskittäneet osaamisemme mestaripuheen huippuun hiomiseen. Mutta jos haluat, voin suositella paria loistavaa PowerPoint-kalvojen suunnitteluun erikoistunutta yritystä.” Pena poistui paikalta ja lähetti suosittelemiensa yritysten yhteystiedot perässä sähköpostitse.
Kummalle asiakas soitti syksyllä puhekoulutusta tarvitessaan?
Pena!
Itse kun teen työkseni kyseisen tyyppistä myyntiä, toimin samoin kuten Pena. Eli liidaan hyvät toimeksiannot niille, jotka oikeasti osaa homman (anna hyvän kierää). Tälläinen toiminta jättää aina positiivisen kuvan, asiakkaalle ja muille kontakteille. Ja myöhemmin tältäkin asiakkaalta todennäköisesti tulisin saamaan kaupan.
Harmittaa jo valmiiksi, jos asiakas ottaa Pasin superpowerit 😀
ps. Kiitos mielenkiintoisesta blogista! Löysin tänne kun yritän päästä eroon pessimistisyydestä ja ennakkoasenteista. Tässä on vielä työstämistä, mutta olen saanut täältä paljon ajateltavaa.
jaajaa, jätinkin lukematta pikkuprintin.
Pasihan vaikuttaa aikamoiselta myyntitykiltä. Mutta, haluaako yritys paljon huonoa myyntiä ja kauppoja jotka perutaan? Vai onko tarkoitus kontaktoida asiakas, hoitaa homma hyvin ja saada myöhemminkin lisämyyntiä samalle asiakkaalle?
Lähtökohtaisesti tuote on helppo myydä asiakkaalle, kun saadaan aikaan todellinen tarve myytävälle asialle ja hyödyt selkeästi esille.