Haluatko brändiksi?

Tässäpä harmillinen teos. Katleena Kortesuo julkaisi nimittäin hiljattain loistavan opuksen nimeltä Tee itsestäsi brändi. Teos on harmillinen siksi, että pahoin pelkään, että yhdeksän kymmenestä sen oppeja eniten tarvitsevasta jättää sen hyllyyn pölyttymään. Puhun nyt akateemisista asiantuntijoista.

Tietääkseni enemmän akateemista ahdistusta aiheuttavaa sanaa kuin ‘brändi’ ei ole olemassa.

Brändääminen synnyttää Porthanian käytävillä ja Fabianinkadun pimeillä kujilla vilunväristyksiä, jotka kuljettavat akateemikon mielen koluamaan Punavuoren ja Eiran hipster-hengessä sisustettujen mainostoimistojen nurkkia. Niiden kanssa hän ei halua olla missään tekemisissä. Tutkijan asiantuntemus perustuu rautaiseen substanssiosaamiseen. Brändääminen kuuluu helppoheikeille.

Ja kuitenkin: brändäämisessä ei ole suinkaan kyse turkoosin ja neonvioletin trendikkäästä yhdistämisestä tai kvartaalin trendisloganien hokemisesta. Brändäämisessä on kyse siitä, mitä joka ikinen asiantuntija tarvitsisi substanssiosaamisensa jälkeen kaikkein eniten: viestin kiteyttämisestä.

Teoksessaan Kortesuo esittelee napakat työkalut viestin kitetyttämiseen. Itse asiassa suuri osa kirjasta käytetään erilaisten kirjoitus- ja puheviestinnän tolkkujen oppien esittelyyn. Ja näin tulee ollakin: brändi syntyy siitä, mitä brändi tekee. Se on viime kädessä yksi lysti, mitä asiantuntijalla on yllään, jos viesti ei kulje.

Akateemikon kannattaa myös muistaa, että itse asiassa lähes jokainen akateemisesti merkittävä tekijä on myös brändi: Georg Henrik von Wright on brändi, Leena Palotie on brändi, jopa erakkona Pietarin metsissä elelevä, matematiikan ”Nobelista” kieltäytynyt Grigori Perelman on brändi. Jokainen heistä on löytänyt jotain itselleen valtavan mielenkiintoista, ja jokainen heistä on kyennyt kiteyttämään tästä helposti jaettavan viestin.

Jos siis toimit asiantuntijatehtävissä – oli taustasi akateeminen tai ei – suosittelen ainakin vilkaisemaan Kortesuon kirjaa. Vaikka brändääminen aiheuttaisikin sinussa vilunväristyksiä, lienet kuitenkin samaa mieltä siitä, että kiteytetty viesti kulkee paremmin kuin sinne tänne rönsyilevä tajunnanvirta?

PS. Ajattelun ammattilainen lomailee pääsiäisen yli. Seuraava blogipostaus ilmestyy keskiviikkona 27.4. Aurinkoista pääsiäistä kaikille!

5 thoughts on “Haluatko brändiksi?

  1. Kiitos hyvästä kirjavinkistä. Tästä asiasta puhutaan aivan liian vähän suhteessa sen tärkeyteen! Hienoa että otit asian esille.
    Nimimerkillä ”tutkijanalku Helsingin yliopistolta” 🙂

  2. Hyvä, Lauri! Älyttömän hyödyllinen kirjoitus ”akateemikoille”. Ei se ole todellakaan pois omasta ammattitaidosta ja substanssista, jos osaa viestiä ytimekkäästi siitä, mitä tekee.

  3. Hyvä kirjoitus – tekniikan akateemisena kaupallisen alan valinneena sanoisin kokemuksesta, että brändejä on ainakin kahdentasoisia: yritykset ja yhteisöt käyttävät brändejä kommunikoidakseen viestinsä organisaation ulkopuolisille eli asiakkaille, mutta yhtäläisen tärkeää on myös osata luoda ja kommunikoida ”henkilökohtainen” brändi ja myydä se oman organisaation sisällä. Varsinkin suurien yritysten kehityskeskusteluissa esimiehet löytävät usein selvästi enemmän parannettavaa kommunikaatiosta kuin substanssiosaamisesta.

  4. Tilasin nyt tuon, ku tiedän, että unohtaisin sen muuten. Muutoin olen hamstrannut wanna-get kirjat Amazonin Wunschzetteliin, minne ne epäilemättä, moninaisina, hautautuu… Hyllyssäkin olis lukematonta..

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s