Kävin alkuviikosta Tampereella puhumassa oppimisen ilosta. Viime aikoina olen usein lopettanut oppimista koskevat puheenvuoroni esittelemällä erilaisia menetelmiä, joita kokeiluista ja oppimisen uudistamisesta kiinnostunut opettaja voisi soveltaa arjessa. Tällä kertaa olin kuitenkin rakentanut puheenvuoroni teoreettisemmasta näkökulmasta.
Saamani palautteen perusteella käsitin, että monet kuulijat olisivat toivoneet myös konkretiaa. Innostuinkin siksi kirjaamaan ylös joitain mielestäni kiinnostavia työkaluja oppimisen uudistamiseen.
Listaa voisi jatkaa loputtomiin. Olisi myös kiinnostavaa kuulla, minkälaisella menetelmäkirjolla oppimista tänä päivänä kehitetään, jos haluat jakaa omia parhaita käytäntöjäsi esimerkiksi kommenteissa.
Oppilaan kiinnostuksen kohteiden kartoittaminen:
•Itsetutkimuksen työkaluja opiskelijalle
•Ajattelun ammattilainen: Urahaaveista vauhtia opintomotivaatioon
Arviointi ja Pekka Peura:
•Pekka Peuran blogi
•Pekka Peuran blogi: Itsesäätelyn ja itsearviointitaitojen kehittymistä tukevien työkalujen kayttö opetuksessa
•Ajattelun ammattilainen: Numerot eivät mittaa osaamista
Itseohjautuvuus
•Wired: Free Thinkers
•Sugata Mitra: Hole in the Wall
Käännetty luokkahuone ja Khan Academy:
•Ajattelun ammattilainen: Oppimisen vallankumous
•Khan Academy
Luokkahuoneen tuunaus ja Maarit Korhonen:
•Herää koulu: Luokkahuoneen tuunaus
Oppimispelejä:
•Lightneer Blog: The Best Learning Games Roundup
Koodaus:
•Scratch Jr
•Scratch
•Human Resource Machine
•Hello Ruby
Lopuksi, yhdestä hauskan oppimisen huipuista, loistoanimaatio Olipa kerran… elämästä on näköjään tulossa HD-tasoinen uusintajulkaisu.
Oppimisen uudistaminen on luullakseni antoisinta etsimällä ja kokeilemalla erilaisia, juuri sinulle sopivia menetelmiä. Mikään oppimismenetelmä ei kuitenkaan lyö laudalta asiastaan innostunutta opettajaa. Opettajan kannattaa siis nähdäkseni käyttää aikaa myös sen miettimiseen, mikä opetettavassa asiassa itseään innostaa. Kenties silloin tällöin jopa aiheesta innostunut oppilaskin voi toimia opettajana.
https://www.slideshare.net/mobile/mike734/curiosity-and-schooling
Pelillinen oppitunti, opetusvideot ja flipped classroom koululaisista pienimpien eli 1. luokkalaisten kanssa: http://theseus.fi/handle/10024/99380
Ja koodauksen oppitunti, jossa oppilaat toimivat koodin suurlähettiläinä: http://blogs.helsinki.fi/learning-brain-technology/files/2015/08/Abstracts_18.3.2016.pdf
Opetusvideot yläkoulussa: http://www.kaikkialla.fi/2015/07/23/flipped-classroom-pedagogy-in-secondary-school/
Kokeiluista iloa ja hyötyä koulutyöhön!
Värikästä ja vauhdikasta syksyä,
T. Pirjo
Vaikka ammattikorkea jossa itse toimin onkin erilainen peruskoulusta, niin samanlainen asenne oppimiseen toimii aikuisemmillakin. Jos esimerkkinä on laadullinen tutkimus, niin maistamalla kolme perättäisen vuosikerran eri viiniä samalta tuottajalta antaa mahdollisuuden erojen tunnistamiseen. Jos oppimiseen käytetään laadullista menetelmää, niin erojen selvittäminen onnistuu mielekkäästi. Toki kielitaito haastatteluun täytyy omata, sillä toistaiseksi isoin osa viininviljelystä tapahtuu Suomen ulkopuolella. Mutta käytännöstä teoriaan toimii oppimisen näkökulmasta erimomaisesti useimmalle meistä.
Mainitsit jo tuolla Khan Academyn. Sen perustajan TED Talk on täynnä mielenkiintoista asiaa http://www.ted.com/talks/sal_khan_let_s_teach_for_mastery_not_test_scores
Sal Khanin juttu kuvastaa pitkälti omaa koulu- ja opiskelutaivaltani.