Menetelmiä ja kokeiluja oppimisen ja opettamisen uudistamiseksi

Kävin alkuviikosta Tampereella puhumassa oppimisen ilosta. Viime aikoina olen usein lopettanut oppimista koskevat puheenvuoroni esittelemällä erilaisia menetelmiä, joita kokeiluista ja oppimisen uudistamisesta kiinnostunut opettaja voisi soveltaa arjessa. Tällä kertaa olin kuitenkin rakentanut puheenvuoroni teoreettisemmasta näkökulmasta.

Saamani palautteen perusteella käsitin, että monet kuulijat olisivat toivoneet myös konkretiaa. Innostuinkin siksi kirjaamaan ylös joitain mielestäni kiinnostavia työkaluja oppimisen uudistamiseen.

Listaa voisi jatkaa loputtomiin. Olisi myös kiinnostavaa kuulla, minkälaisella menetelmäkirjolla oppimista tänä päivänä kehitetään, jos haluat jakaa omia parhaita käytäntöjäsi esimerkiksi kommenteissa.

Oppilaan kiinnostuksen kohteiden kartoittaminen:
Itsetutkimuksen työkaluja opiskelijalle
Ajattelun ammattilainen: Urahaaveista vauhtia opintomotivaatioon

Arviointi ja Pekka Peura:
Pekka Peuran blogi
•Pekka Peuran blogi: Itsesäätelyn ja itsearviointitaitojen kehittymistä tukevien työkalujen kayttö opetuksessa
Ajattelun ammattilainen: Numerot eivät mittaa osaamista

Itseohjautuvuus
Wired: Free Thinkers
Sugata Mitra: Hole in the Wall

Käännetty luokkahuone ja Khan Academy:
Ajattelun ammattilainen: Oppimisen vallankumous
Khan Academy

Luokkahuoneen tuunaus ja Maarit Korhonen:
Herää koulu: Luokkahuoneen tuunaus

Oppimispelejä:
Lightneer Blog: The Best Learning Games Roundup

Koodaus:
Scratch Jr
Scratch
Human Resource Machine
Hello Ruby

Lopuksi, yhdestä hauskan oppimisen huipuista, loistoanimaatio Olipa kerran… elämästä on näköjään tulossa HD-tasoinen uusintajulkaisu.

Oppimisen uudistaminen on luullakseni antoisinta etsimällä ja kokeilemalla erilaisia, juuri sinulle sopivia menetelmiä. Mikään oppimismenetelmä ei kuitenkaan lyö laudalta asiastaan innostunutta opettajaa. Opettajan kannattaa siis nähdäkseni käyttää aikaa myös sen miettimiseen, mikä opetettavassa asiassa itseään innostaa. Kenties silloin tällöin jopa aiheesta innostunut oppilaskin voi toimia opettajana.

4 thoughts on “Menetelmiä ja kokeiluja oppimisen ja opettamisen uudistamiseksi

  1. Pelillinen oppitunti, opetusvideot ja flipped classroom koululaisista pienimpien eli 1. luokkalaisten kanssa: http://theseus.fi/handle/10024/99380
    Ja koodauksen oppitunti, jossa oppilaat toimivat koodin suurlähettiläinä: http://blogs.helsinki.fi/learning-brain-technology/files/2015/08/Abstracts_18.3.2016.pdf
    Opetusvideot yläkoulussa: http://www.kaikkialla.fi/2015/07/23/flipped-classroom-pedagogy-in-secondary-school/
    Kokeiluista iloa ja hyötyä koulutyöhön!
    Värikästä ja vauhdikasta syksyä,
    T. Pirjo

  2. Vaikka ammattikorkea jossa itse toimin onkin erilainen peruskoulusta, niin samanlainen asenne oppimiseen toimii aikuisemmillakin. Jos esimerkkinä on laadullinen tutkimus, niin maistamalla kolme perättäisen vuosikerran eri viiniä samalta tuottajalta antaa mahdollisuuden erojen tunnistamiseen. Jos oppimiseen käytetään laadullista menetelmää, niin erojen selvittäminen onnistuu mielekkäästi. Toki kielitaito haastatteluun täytyy omata, sillä toistaiseksi isoin osa viininviljelystä tapahtuu Suomen ulkopuolella. Mutta käytännöstä teoriaan toimii oppimisen näkökulmasta erimomaisesti useimmalle meistä.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s