Miten lakkaat huolehtimasta?

Joskus huolehdin liikaa. Riittävätkö rahat, pärjäävätkö tenavat yksin leikkipihalla, meneekö artikkeli läpi lehteen, svengaako blogikirjoitus tarpeeksi ja niin edelleen. Huolet pyörivät päässä ja saavat joka pyörähdyksellä lisää virtaa, kasvaen näin mietemadoista varsinaisiksi ajatusanakondiksi. Pahimmillaan huolihyöky kasvaa tsunamiksi, joka pyyhkäisee silmänräpäyksessä murheellisten laulujen maahan.

Tällöin olisi hyvä muistaa ranskalaisfilosofi Michel de Montaignen loistoletkaus: ”Elämääni on mahtunut lukemattomia hirveyksiä. Suurin osa niistä ei ole koskaan tapahtunut.”

Huolet syntyvät tulevaisuuteen kohdistuvasta epävarmuudesta.

Hyvä on: tulevaisuus on epävarmaa. Mikään ei kuitenkaan viittaa siihen, että juuri huolet muuttuisivat todellisuudeksi. Katso vaikka elämääsi taaksepäin. Kuinka paljon olet huolehtinut? Ja kuinka paljon siihen on lopulta ollut syytä?

Michael Michalko esittelee loistoteoksessaan Thinkertoys seuraavanlaisen metodin, jolla opit nopeasti huolehtimaan vähemmän. Metodin nimi on Tik-Tak.

Jaa A4-paperiarkki kahtia piirtämällä keskelle pystysuuntaan viiva. Kirjoita vasemmalle TIK, oikealle TAK. Kirjoita nyt vasemmalle ensimmäinen huolesi mahdollisimman yksityiskohtaisesti. Esimerkiksi: ”Huolehdin siitä, pärjäävätkö tenavat yksinään leikkipihalla, vai pitäisikö mukana olla kuitenkin joku aikuinen. Joku voi saada keinusta päähänsä tai mukulat voivat ruveta nahistelemaan keskenään. Joku on voinut jättää tupakantumppeja pihalle, joita nappulat mutustavat kilpaa.” Ja niin edelleen.

Kirjoita sitten oikealle myönteisempi näkemys samasta asiasta. ”Muksut ovat kerta toisensa jälkeen osoittaneet pystyvänsä leikkimään pihalla sulassa sovussa. Nappulat osoittavat jopa ikäänsä huomattavasti edistyneempää arvostelukykyä leikeissä ja muussa yhteisessä toiminnassa. Keinustakaan kukaan ei ole saanut päähänsä kesän 2008 jälkeen, tai jos onkin, niin mitään vaarallista ei ole tapahtunut. Sitä paitsi, lapsille on parempi, jos heidän peräänsä ei holhoa koko ajan. Sitä kautta he oppivat myös vastuullisemmiksi ja luotettavammiksi.”

Toimi näin jokaisen tämänhetkisen huolesi kanssa. Huomaat vaikutuksen jo kirjoittaessasi. Pitkällä tähtäimellä tulokset ovat vielä myönteisempiä. Kun nimittäin rutinoidut Tik-Tak -ajattelussa, alkaa mielesi automaattisesti kammeta toukkavaiheen mietematoja ulos ajukopastasi. Huolet muuttuvat kannustaviksi ajatuksiksi ihan itsestään. Pian mietemadot kiertävät kuuppasi kaukaa saatuaan vihiä sinne pesiytyneestä myönteisestä asenteesta. Sitten voitkin keskittyä täysin rinnoin elämäsi todellisiin haasteisiin.

9 thoughts on “Miten lakkaat huolehtimasta?

  1. Tosiaankin: turha maalata piruja seinälle, kuten vanha sanonta kuuluu. Tästä pitäisi vain jonkun aina muistuttaa. Eli kiitos ajattelun ammattilainen!

  2. Minulle aimo annos perinteistä fatalismia on ihan hyvä tapa selvitä. Olen aikamoinen huolimuurahainen ja kieltämättä siitä on hyötyjen lisäksi haittansa. Koetan toki jossain määrin suojautua riskeiltä ja pidänkin sitä viisaana. Silti on paljon asioita, joissa omat vaikutusmahdollisuudet ovat niin rajoitettuja, että rehellinen fatalismi on aivan paikallaan. Sitä tekee asiat niin hyvin kuin ne kussakin kontekstissa omien voimavarojen puitteissa on tehtävissä ja jättää loput kohtalon käsiin.

    Toisaalta tuntuu, että monet huolenaiheet ovat aika lailla tuonnepuolen osastoa. Kun on pirteämpi, sitä aktiivisesti tohottaa touhujaan aivan onnessaan usein vailla sen kummempaa huolen häivää. Vaikka pohdiskelussa on puolensa, on liika punniminen helposti oikotie turhaan tuskailuun.

    • Susanna,

      Hyvä huomio! Kuten Epiktetus on joskus tiettävästi sanonut, ”Ainoa tie onnellisuuteen on lakata huolehtimasta niistä asioista, joihin ei voi vaikuttaa.” Eli ymmärtämällä oman vaikutuspiirinsä rajat on elämäkin huolettomampaa.

      Huolehtimiseen vaikuttaa toki myös viretila ja kropan ja pään fyysinen tila. Mutta nähdäkseni olemme kaikki tyynni oppineet huolehtimaan aivan liikaa asioissa myös kulttuuriperintönä. Pohdiskelussa en sinänsä näe mitään pahaa, jos se ei jää vain paikallaan polkevaksi synkistelyksi.

  3. Tästä edellä mainutusta asiasta on todellakin muotoutunut minulle ongelmma mutta lukemalla tämän ja loput ”blogimerkintäsi” sain tavallaan helpotuksen tunteen ja uuden tavan katso aelämän arkisia pulmia. Kiitos näistä vinkestä paljon.
    T:koululainen 15v

  4. Päivitysilmoitus: Pelko ja positiivinen ajattelu | Ajattelun ammattilainen

  5. Päivitysilmoitus: Hanki itsellesi loistava menneisyys « Ajattelun ammattilainen

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s